Czy scrum ma wady?

Niejednokrotnie słyszałem wśród ludzi ze środowiska IT, że scrum powoduje marnowanie dużej ilości czasu – przede wszystkim chodziło o mnogość spotkań w sprincie. Kolejnym zarzutem była zmiana opisów zadań, która powodowała problem z zakończeniem prac w zaplanowanym czasie, a w konsekwencji niedowiezienie sprintu. Skoro trudno określić pewny termin realizacji zadania, to z pewnością nie można określić czasu zakończenia projektu, a przecież klient chce konkretną datę. To tylko przykładowe wypowiedzi. Ale czy rzeczywiście to wady scruma?

Co do czasu poświęconego na spotkania: “ceremonie” mają umożliwić i ułatwić realizację zadań, wyjaśnić nieścisłości, uzupełnić brakujące informacje. Retrospekcja dodatkowo ma pomóc zidentyfikować problemy i znaleźć rozwiązania, które pomogą w przyszłości.

Scrum jest jedynie frameworkiem, a większość zarzucanych mu wad to zilustrowanie problemów występujących w zespole lub kontakcie z klientem. Trzeba powiedzieć jasno, że nie dla każdego projektu najlepszym rozwiązaniem jest scrum.

Czy tym samym scrum ma tylko zalety? Moim zdaniem, nie. Uważam, że posiada dwie podstawowe wady. Po pierwsze metodologia nie jest w cale taka łatwa w prowadzeniu, jakby się mogło wydawać. Drugim problemem, jest konieczność wyjaśnienia klientowi jakimi prawami rządzi się praca w scrumie, co może generować trudności jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

A co Wy uważacie na ten temat?
Zachęcam do komentowania! 🙂

Author:

Programista, przedsiębiorca, tancerz ognia. Staram się ogarniać rzeczywistość wyciągając jak najwięcej wartości z tego co daje nam technologia. Jestem miłośnikiem produktywności i wyznawcą stwierdzenia "Done is better than perfect". Od ponad 5 lat staram rozwijać się oraz zdobywać doświadczenie jako programista. Najbliżej mi do aplikacji webowych i technologii .NET, ale od jakiegoś czasu stałem się entuzjastą rozwiązań JavaScriptowych.

  • Miałem przyjemność pracować w Scrumie. Uważam, że jego założenia są słuszne. DSMy są bardzo niedocenianą częścią. Uszeregowany co do ważności backlog jest świetnym narzędziem planowania i działania w kierunku dawania największej wartości klientowi. Ale jak z każdą metodologią trzeba uważać, aby nam pomagała a nie przeszkadzała. To kwestia dotarcia się w zespole i trzymania się wspólnie ustalonych zasad.